Poradnik - proste pomysły na super efekty

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 1265
Rejestracja: pt gru 19 2008, 14:08
Lokalizacja: Mielec (Ostróda, Iława)

Post autor: OSTOJA » sob kwie 07 2012, 11:57

[Technika] Dozowniki klejów BCG i CA

Mamy dwa kleje BCG i CA dozowanie ich podczas klejenia modeli jest utrudnione bo dozowniki nie są do tego przystosowane.

Obrazek

W pojemniku BCG próbowałem osadzać grubą igłę ale to nie jest dobry sposób bo klej w igle zasycha i nie chce przez nią płynąć.

Obrazek

Wykorzystałem dozownik z CA i osadziłem na pojemniku kleju BCG. Dozownik można zamknąć zakrętką i klej nie wysycha w nim. W dozowniku CA trzeba tylko obciąć tuleję z gwintem i już gotowe.

Obrazek Obrazek Obrazek

Klej CA też jest niewygodny w użyciu prosto z tubki bo zasycha w dozowniku, dlatego wsysam go do małej strzykawki z której wycisnąć kropelkę kleju to żaden problem i klej w niej nie zasycha, może być w niej nawet rok gotowy do użycia.

Obrazek

Przepraszam za jakość zdjęć ale myślę, że nawet przy takich kiepskich zdjęciach jest wszystko jasne.
0 x
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.
W imadle:
Dorobek

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 1265
Rejestracja: pt gru 19 2008, 14:08
Lokalizacja: Mielec (Ostróda, Iława)

Post autor: OSTOJA » sob kwie 07 2012, 12:05

[Technika] Wykonanie żagli wypełnionych wiatrem :-).

Najcieńsze białe płócienko zostało ufarbowane, pocięte na kawałki, narysowane ołówkiem kształt żagli, nakrochmalone bardzo gęstym krochmalem i uformowane na natłuszczonym kremem kloszu od lampy.

Obrazek

Po wyschnięciu krochmalu żagielki zostały 1 raz zagruntowane kaponem, następnie na wyznaczonych miejscach (co 7 mm) zostały przyklejone kaponem nitki (też nasączone kaponem - do przyklejenia nitek nie używałem kleju bo przy pomalowaniu kaponem te miejsca się wybłyszczają). Po przyklejeniu nitek, całość została pomalowana ponownie dwa razy kaponem (cienka warstwa). Po wyschnięciu żagielki zostały zerwane z klosza lampy (bardzo mocno się trzymały - prawdopodobnie klosz był za mało natłuszczony - siła potrzebna do zerwania była tak duża, że klosz pękł, dobrze że nie rozsypał się a żagielki nie zostały uszkodzone i nie uległy zdeformowaniu). Jak widać na zdjęciach, żagielki zostały "przenicowane" na drugą stronę i przyklejone do klosza plastrem. Ponieważ po "lewej" stronie pozostały wybłyszczenia po pozostałościach krochmalu - przetarłem powierzchnię żagielków wilgotną gąbką i w trakcie tej operacji porobiły się wgłębienia na "brytach" co uznałem za bardzo pozytywne.

Obrazek Obrazek

Do środka klosza włożyłem zapaloną żarówkę, dokładnie widać gdzie mają być przyklejone nitki bo powstałe "garbiki" nie wyznaczają dokładnie miejsca przyklejenia. Nitki z "lewej" i "prawej" strony powinny dokładnie się pokrywać.

Obrazek

Żagielki po zdjęciu z klosza.

Obrazek

Poniżej żagielki obcięte i oklejone "linką" (nasączony kaponem kordonek) i przygodowane do zamocowania na rejach.

Obrazek

Reje wystrugane z listewek sosnowych pobejcowane i pociągnięte kaponem.

Obrazek

Żagielki zamocowane do rej.

Obrazek

Uzyskany efekt.

Obrazek
0 x
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.
W imadle:
Dorobek

Awatar użytkownika
OSTOJA
Posty: 1265
Rejestracja: pt gru 19 2008, 14:08
Lokalizacja: Mielec (Ostróda, Iława)

Post autor: OSTOJA » sob kwie 07 2012, 12:11

[Technika] Taśmy w naciągach skrzydeł wielopłatów.

Większość modelarzy wykonuje naciągi skrzydeł wielopłatów z nitek lub drutów. W rzeczywistości do naciągów w samolotach nawet tych z I WŚ były stosowane taśmy stalowe, walcowane, o przekroju soczewkowym. Na takie naciągi doskonale nadaje się taśma:

Obrazek

Plastikowa zbrojona włóknem szklanym dostępna w kwiaciarniach i używana do okolicznościowych wiązanek i wieńców. Taśma jest mocna, sztywna na rozciąganie i dość cienka, poniżej 0,2 mm grubości, o szerokości 50 mm.

Taśma daje się łatwo pociąć nożykiem przy linijce na pasemka.

Obrazek

Pocięte pasemka nie rozpadają się i są nadal sztywne na rozciąganie i mocne. Pasemko o szerokości 0,6 mm jest nie do zerwania w rękach. Łatwo kleją się SG:

Obrazek

Nawet tak sklejone pasemka są nadal wytrzymałe na rozrywanie:

Obrazek Obrazek

Pasemka łatwo i trwale maluje się olejnymi Humbrolami:

Obrazek
0 x
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.
W imadle:
Dorobek

Awatar użytkownika
Marco_37
Posty: 26
Rejestracja: wt wrz 21 2004, 21:17
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Marco_37 » śr lip 04 2012, 9:51

Witam!
Gorąca prośba do Rutka63 o odświeżenie swoich wpisów w tym temacie: nie ładują się fotki. Zależy mi szczególnie na poście z dnia 6 lipca 2007
Pozdrawiam wszystkich ;-)
0 x
Budujemy potęgę II RP - z czwartą się nie udało....
na warsztacie: TKS

Awatar użytkownika
McTavish
Posty: 23
Rejestracja: ndz kwie 08 2012, 16:04

Post autor: McTavish » ndz sie 05 2012, 9:11

Prostowanie cienkiego drutu

Aby wyprostować drut najpierw:

1. Bierzemy książkę w twardej oprawce (zeszyt)
2. Kładziemy na nim kartkę papieru
3. Na kartce kładziemy drut, który chcemy wyprostować
4. Bierzemy młotek i wałkujemy drut

Po kilku sekundach powinien być prosty (zależy od grubości drutu)
0 x

Awatar użytkownika
lehcyfer
Posty: 487
Rejestracja: pt lis 11 2005, 18:19
Lokalizacja: Poznań

Post autor: lehcyfer » ndz sie 05 2012, 15:20

Na zeszycie to może być dość frustrujące bo podłoże się ugina. Osobiście używam do tego dwóch blaszek przyklejanych do niektórych listów, ew. jednej blaszki i metalowej linijki. Trzeba drucik wyprostować najpierw w palcach, dopiero potem "przewalcować". Najczęściej wystarczają 2-3 ruchy posuwisto-zwrotne żeby drucik stał się idealnie prosty. Czasem trzeba trochę mocniej nacisnąć żeby znikły ślady zagięć jeśli był mocniej pogięty.

Twój sposób może być dobry na wstępne wyprostowanie mocniej pogiętego drutu - papier ma lepszą przyczepność i utrudnia przesuwanie się spłaszczonego drutu zamiast obracania się - jednak drobne nierówności pozostaną z powodu miękkości podłoża.
0 x
- Do not try to make a model. Instead only try to realize the truth.
- What truth?
- There is no model. Then you will see that it's not the model that you make, it is only yourself.

gargo
Posty: 111
Rejestracja: czw kwie 16 2009, 12:10
x 1

Post autor: gargo » ndz sie 05 2012, 23:35

Osobiście stosuję metodę lekko siłową.
Drucik jest rozciągany pomiędzy 2 kombinerkami lub kombinerkami a imadłem.
Drucik jest po tym prosty, ale należy uważać żeby go nie rozerwać.
0 x

gargo
Posty: 111
Rejestracja: czw kwie 16 2009, 12:10
x 1

Post autor: gargo » ndz sie 05 2012, 23:36

do usunięcia
0 x

Awatar użytkownika
grzegorzsiergiej
Posty: 9
Rejestracja: pt lis 23 2012, 3:22

Post autor: grzegorzsiergiej » czw lis 29 2012, 6:24

Jesli ktos ma fajny sposob na robienie otworow w pokladzie i nadbudowkach okienek oczywiscie oraz jak je obramowac drutem
0 x

Nikolas-A
Posty: 3
Rejestracja: śr paź 31 2012, 9:04
Lokalizacja: Russia

Post autor: Nikolas-A » wt gru 18 2012, 11:03

Syzyf pisze:Sklejanie cienkich i długich rurek
Zwijanie długich rurek nie jest czynnością często wykonywaną, ale gdy trzeba to zrobić mogą pojawić się problemy.
Sposób na osiągnięcie poprawnego efektu - przedstawiony poniżej - może być trochę pomocny.
Metodą tą np. bez zbytniego wysiłku skleiłem sobie taką rureczkę :razz: :

Obrazek

Główną rolę odgrywa tutaj... linijka. Oto przepis:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek

Tak można skleić rurkę "na zakładkę".
Przy klejeniu krawędzi na styk można użyć sposobu, który pozwala także łatwo formować walce. Przeważnie przy sklejaniu takich części najpierw są one wałkowane prętem np. na podkładce pod myszkę. Jednak całkiem niezły efekt można osiągnąć robiąc to "na mokro" metodą zawijania w papier (rura, na której formujemy powinna mieć średnicę większą od sklejanego elementu, aby uniknąć zagnieceń):

Obrazek Obrazek

Tego sposobu można użyć do wstępnego formowania cienkich rurek przy klejeniu na styk (papier na "zwijacz" powinien być jak najcieńszy):

Obrazek Obrazek Obrazek

A podobnego do klejenia na zakładkę:
Obrazek

Wykorzystanie tego sposobu przy klejeniu w standardzie nie jest zbyt łatwe, ale można próbować.

I na koniec :lol:

Obrazek
Hello! Can you translate this text on english?
0 x

ODPOWIEDZ