[R] Pt47 -- Projekt własny -- czas na parę

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

ODPOWIEDZ
b_milek
Posty: 306
Rejestracja: pn lut 14 2005, 17:50
Lokalizacja: Będzin / Warlingham UK
x 1

[R] Pt47 -- Projekt własny -- czas na parę

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: b_milek »

Na klikałem się, na pisałem i skasowałem.. :D Tak więc od nowa. Ponieważ moje prośby o przeniesienie wcześniej założonego wątku, przeniesionego nie wiem dlaczego w inne miejsce forum, pozostało bez echa, postanowiłem założyć nowy w odpowiednim miejscu.
Jak słusznie zauważył kolega Precyzyjny, że moje szprychy są ciut za "cienkie", postanowiłem powęszyć, poszperać, w odmętach rysunków technicznych i sprawdzić jak sprawa ma wyglądać. Na początku kolego Precyzyjny, nie moją winą jest uzyskanie tak pięknych cieniutkich szprych. Problem tkwi w opracowaniu wycinanki laserowej. Szprycha ma 1,08 powinna mieć z moich wyliczeń około 1,6 czyli sporo brakuje, mówimy o najmniejszym z kół. Dla przykładu podam wymiary największego koła, grubość szprychy przy obręczy powinna wynosić w najgrubszy miejscu 36 mm, czyli po przeskalowaniu powinno wynosić 1,44, niestety w gotowych elementach jest +/-1,33 czyli mamy spory brak, moje po pomalowaniu mają +/- 1,42 do 45 niedoskonałości przy szlifowaniu. Pierwsze koło wykonywałem metodą jaką Precyzyjny pokazał na swoim filmiku. Drugie, to mniejsze wykonałem trochę inną metodą. Po sklejeniu, a przed zalaniem wszystkiego klejem CA, nasączyłem wszystko klejem zwykłym , metoda Wujka Andrzeja czyli głaskanie papieru. Efekt jest taki że po zalaniu już tak przygotowanego elementu klejem CA, wystarczyło tylko delikatnie przeszlifować, nie potrzeba uzyskiwać idealnie gładkiej powierzchni ponieważ, jak się domyślam koła bose były odlewane. Po głębszej analizie materiału fotograficznego, widać niedoskonałości, koła nie posiadają powierzchni gładkiej jak lustro, ja i tak taką uzyskałem. W dalszej pracy z kołami mam zamiar podarować sobie tak dokładne szlifowanie, dla uzyskania bardziej naturalnego wyglądu kółek.
Otwarta pozostaje kwestia, co uczynić z taka niedoróbką laserowej wycinanki. Pomysł mój to doklejenie po obu stronach szprych warstwy kartonu, dla uzyskania żądanej grubości, co samo w sobie przynosi korzyści, a mianowicie odpada gładzenie i długotrwałe szlifowanie. W samej wycinance znalazłem jeszcze jeden błąd. Jedna z obręczy kola średniego ma za małą średnicę zewnętrzną, trzeba będzie samemu wycinać.
A teraz ...

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony sob mar 29 2014, 16:42 przez b_milek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Precyzyjny
Posty: 538
Rejestracja: pt maja 19 2006, 12:22
Lokalizacja: Polska
x 25

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Precyzyjny »

A Ty na pewno robisz koła do Pt47 ? Na zdjęciach kół prawdziwego parowozu nie widzę wewnątrz koła takich dużych wzmocnień między wszystkim szprychami od strony osi, takie wzmocnienia są tylko przy szprychach w pobliżu mocowania czopa.

http://www.fmix.pl/zdjecie/773047/kola- ... /rozmiar/4
Pozdrawiam
Precyzyjny

Na warsztacie: parowóz Pu29

Ukończone: parowóz Ty2, parowóz Ol49, parowóz TKp30

* * *
Obrazek
b_milek
Posty: 306
Rejestracja: pn lut 14 2005, 17:50
Lokalizacja: Będzin / Warlingham UK
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: b_milek »

Zestaw kół do modelu parowozu Pt47 skala 1:25, tak to są do tego modelu,
Patrzę właśnie na rysunek techniczny, ale tam pisze, ważne od parowozu 51 (nie do końca wiem o co chodzi, tylko sie domyślam). Drugą sprawą jest to, że na niektórych zdjęciach widziałem że ten parowóz ma właśnie te koła co ja mam rysunek techniczny, i ciekawostka jest tak że po wewnętrznej stronie powinien mieć (nie wiem jak to sie nazywa) przeciwwagę, nie tylko po stronie zewnętrznej koła.
Na innym forum znalazłem wątek w którym ludzie dyskutowali na temat tego modelu, i można wywnioskować że autor opracowania nie posiadał rysunków tylko ze zdjęci go robił i z własnych pomiarów, co do kół .. przerabiam je zgodnie z rysunkiem technicznym, staram się zachować skalę.
Te wzmocnienia o których piszesz to prawdopodobnie chęć pokazania tych obłości, więc to sie da jakoś poprawić, wystarczy wlać tam wikol po wcześniejszym pomniejszeniu.
Jeszcze jedno co zauważyłem, oś przeciwwagi nie jest ustawiony idealnie z osia koła, przesunięcie wynosi około 7,5 stopnia, więc z góry można założyć że koła które mam w modelu,albo sa fikcją autorska, albo jakąś starszą wersją.
uboottd
Posty: 267
Rejestracja: pn lut 16 2004, 0:57
x 3

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: uboottd »

Przesunięcie przeciwwagi występuje zawsze, natomiast faktycznie w starszych wycinankach nie jest to uwzględnione. Uwaga na rysunku oznacza, że dany rysunek jest ważny dla parowozów od podanego numeru wzwyż - czyli jak by się logicznie wydawało. Po prostu w trakcie produkacji wprowadzono jakieś ulepszenie. Ale... należy wziąść pod uwagę możliwą pewną rotację elementów parowozów w obrębie serii podczas przeprowadzania napraw. Przyznam się, że też poszukałem zdjęć petuchy z trzema otworami ze wzmocnieniami, ale znalazłem tylko jedno na tyle niewyraźne, że może sugerować że tak jest. Mógłbyś podrzucić takie zdjęcia ?
Robert_B.
Posty: 237
Rejestracja: czw mar 26 2009, 22:23
Lokalizacja: Wrocław
x 7

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Robert_B. »

Tak jak pisze Tomek, przesunięcie przeciwwag występuje zawsze. Ale to nic w porównaniu do np. Pm3, tam jest chyba przesunięcie ze 45 stopni.
Tylko że tam jest trzeci silnik.
Obrazek
Wydaje mi się również, że Mariusz pisał o innych wzmocnieniach niż Tomek ;-)
Jeżeli czegoś nie da się zrobić, potrzebny jest ktoś, kto o tym nie wie – przyjdzie i to zrobi.
Obrazek
Awatar użytkownika
maniek72
Posty: 81
Rejestracja: ndz lut 15 2009, 12:04
Lokalizacja: Solec Kujawski

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: maniek72 »

koła z wycinanki Pm3
Obrazek
pozdrawiam Mariusz

Modele ukończone.
Pm3 Invicta Cysterna 401R Betoniarka150L
mario555
Posty: 147
Rejestracja: czw sie 16 2007, 8:56
Lokalizacja: Bydgoszcz

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mario555 »

Pisałem do Ciebie b_milek na priv, ale coś nie odbierasz.
Jeśli chcesz zaoszczędzić sobie trudu, to zerknij tu: http://blog.mariomodelario.eu/index.php ... skali-125/
Manufaktura Modelarska
Akcesoria do modeli kolejowych 1:25, 1:45 http://www.mariomodelario.eu
Nity, śruby, nakrętki, wydruki 3D
b_milek
Posty: 306
Rejestracja: pn lut 14 2005, 17:50
Lokalizacja: Będzin / Warlingham UK
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: b_milek »

Panowie jaki kolor stosowano do malowania ostoi ??
Awatar użytkownika
Rosynant
Posty: 130
Rejestracja: pn lip 17 2006, 18:43
Lokalizacja: Mysłowice
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Rosynant »

Jeżeli chodzi o Pt47 to czerwony karminowy, oznaczony RAL 3002
Awatar użytkownika
Heinrich Kosmala
Posty: 2110
Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
Lokalizacja: Landau/Niemcy
x 134

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Heinrich Kosmala »

Czy koła (szprychy) mają ten sam kolor?
Pozdrawiam
Henryk

moje modele
ODPOWIEDZ