[Koniec] ORP GROŹNY (351) 1:50 R/C

modele oraz technika

Moderator: kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Piotr80
Posty: 815
Rejestracja: pn maja 04 2009, 18:43
Lokalizacja: Gdynia
x 7

[Koniec] ORP GROŹNY (351) 1:50 R/C

Post autor: Piotr80 » sob sie 13 2011, 19:23

Witam po długiej przerwie! Budowa ścigacza miała rozpocząć się na wiosnę ale niestety ze względów osobistych nie było to możliwe i dlatego ruszam z tematem dopiero teraz. Z góry zaznaczam, że w tej relacji nie będzie tyle "dynamiki" co w relacji z Piorunem ze względu na notoryczny brak czasu ale ponieważ jestem uzależniony od modelarstwa to postaram się aktualizować wątek w rozsądnych odstępach czasu ;)

Tematem relacji jest ścigacz okrętów podwodnych ORP GROŹNY numer burtowy 351 - prototyp serii 8 ścigaczy projektu 912M, które wraz z ORP Kaszub (240) tworzyły rdzeń 11. Dywizjonu Ścigaczy stacjonującego w m. Hel. Okręty tego typu i ich załogi bardzo miło wspominam z praktyk w 2004 roku ale i tak najbardziej zapadła mi w pamięć ich dzielność morska - w szczególności straszne kołysanie w dryfie... Efektem, jak nie trudno się domyśleć, były częste wizyty "na burcie" ;) No ale do rzeczy.
Okręcik w końcowym okresie służby wyglądał o tak:
Obrazek
Skala standardowo - 1:50.
Dane taktyczno-techniczne okrętu (za wikipedią) to:
Wyporność
212 t standardowa
235 t pełna
Długość 41,26 m
Szerokość 6,29 m
Zanurzenie 1,95 m
Napęd 2 silniki wysokoprężne 40DM o mocy 2200 KM, 2 śruby
Prędkość 24 węzły
Zasięg 658 Mm przy 12 w
Załoga 27
Uzbrojenie 4 x 30 mm plot (2xII)
12-24 bg
8 min (możliwość)

To tyle z tytułu wstępu. Model wykonuję tą samą metodą co Pioruna, czyli polistyren, spienione PCV i słomkowe poszycie z tą jedną różnicą, że pokryje burty 1,5 mm polistyrenem a nie 1 mm. Jako, że jestem wrogiem relacji radiowych z rozpoczęciem poczekałem do momentu widocznych w 3D efektów a mianowicie:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Porównanie z Piorunem:

Obrazek

Obrazek

No i pierwszy poważny "upgrade" czyli modułowe silniki i nowe przekładnie MP-JET. Ze względu na hałas powodowany przez przekładnie NAVY i dużą ilość kardanów postanowiłem użyć innych przekładni i na dodatek w wymiennym, PCV module. Spienione PCV 5 mm jest na tyle grube i sztywne, że elegancko trzyma wkładkę z obiema przekładniami z silnikami. Wkładka będzie przykręcona w 4ech miejscach na śruby do wręgi nr 4. Jako, że model jest niewielki i będzie walka z masą wolałem za wczasu pokombinować i w razie konieczności odchudzania w powyższy właśnie sposób, bez problemu przejść na wkładkę z silnikami 300 lub 280 :)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na dzień dzisiejszy to tyle, życzę miłego oglądania i nie ukrywam, że przyda się kibicowanie. Jeszcze raz witam po dłuższej przerwie i pozdrawiam.

:D
Ostatnio zmieniony śr kwie 12 2017, 13:32 przez Piotr80, łącznie zmieniany 2 razy.
0 x
Diament powstaje w wysokiej temperaturze
i wysokim ciśnieniu ;)
-------------------------------------------------
ORP Piorun (422) 1:50 R/C
ORP Groźny (351) 1:50 R/C

ArturN
Posty: 123
Rejestracja: pn lut 27 2006, 12:42
Lokalizacja: Opole

Post autor: ArturN » sob sie 13 2011, 19:38

Lepiej późno niż wcale :). Czekamy grzecznie na ciąg dalszy.
0 x

Awatar użytkownika
BALROG
Posty: 650
Rejestracja: pt lis 18 2005, 11:51
Lokalizacja: Warszawa - Mokotów

Post autor: BALROG » sob sie 13 2011, 19:46

Zasiadam w jak najbliższej grzędzie i będę podziwiał :D

Powodzenia nie życzą bo po piorunie to pewne że będzie co oglądać
0 x
KIBOU DAKE WA SHINJITE !!!!!!!!!!!!
Elco 80' Torpedo Boat PT-596
SCHNELLBOT S-100

Awatar użytkownika
Piotr80
Posty: 815
Rejestracja: pn maja 04 2009, 18:43
Lokalizacja: Gdynia
x 7

Post autor: Piotr80 » wt wrz 06 2011, 17:31

Aktualizacja wątku:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Kadłub okleiłem 1,5 mm grubości deseczkami polistyrenu i był to zdecydowanie lepszy wybór niż w przypadku piorunowych 1 mm. Kadłub jest sztywniejszy i mocniejszy ponadto ładniej się ukształtował w związku z czym powinno pójść niewiele szpachla na wyprowadzenie ostatecznej linii. Najbardziej obawiałem się problemów z wylistewkowaniem tych łamaczy fal na dziobie ale poszło o dziwo bez problemów. Teraz pomyślę nad wałami i jak je wmontuje to całość wyszpachluję. W międzyczasie wytnę kluzę kotwiczną z lewej burty i zrzutnie bomb głębinowych na rufie. Trzpienie sterów już na swoim miejscu.
Pozdrawiam
Piotr
0 x
Diament powstaje w wysokiej temperaturze
i wysokim ciśnieniu ;)
-------------------------------------------------
ORP Piorun (422) 1:50 R/C
ORP Groźny (351) 1:50 R/C

Awatar użytkownika
GrzesiekJ
Posty: 25
Rejestracja: sob wrz 02 2006, 15:47
Lokalizacja: Warszawa/Białystok

Post autor: GrzesiekJ » sob lis 12 2011, 12:00

Zapowiada się ciekawy model do klasy F-2A i mam nadzieję, że pojawi się na zawodach ze swoim większym bratem :D
Co do oszczędzania masy to nie powinno być tak strasznie jak przypuszczasz. Wyporność około 1,9 kg to nie tak mało, myślę więc że bez problemu się zmieścisz. Bardziej uważał bym na masę tego co jest ponad pokładem. Piszesz, że oryginał bardzo kiwało, model więc będzie jeszcze bardziej chybotliwy, musisz więc "górę" zrobić maksymalnie lekko i dorzucić balast na dnie. A napęd dwoma "400" jest moim zdaniem optymalny, "280" będą za małe a zysk masy niewielki, poza tym będą za mocno obciążone co przełoży się na wysoką temperaturę i niską sprawność napędu. To są takie moje dywagacje na temat.
0 x
Pozdrawiam
Grzesiek Jermołaj

Andre
Posty: 12
Rejestracja: czw lut 17 2005, 9:05
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Andre » śr lis 23 2011, 21:34

Witam Piotr,
Bardzo rzadko mam czas pisywać na forum, tym niemniej często tu zaglądam.
Ale po chyba ...siątym przejrzeniu relacji z budowy Pioruna (zawsze się zachwycam) chciałem zadać pytanie u źródła:
Czy Metalowiec jest po remoncie i ma zmodernizowane uzbrojenie rakietowe, czy też poszedł do rezerwy?
Pytanie moje wynika z tego, iż mam go w produkcji modelarskiej :D
Kadłub na ukończeniu i jeśli wróciłby do linii to wykończyłbym go w stanie obecnym.
A odnośnie Groźnego, dlaczego uważasz, że jest trudniejszy od Piorunka.
0 x

Awatar użytkownika
Piotr80
Posty: 815
Rejestracja: pn maja 04 2009, 18:43
Lokalizacja: Gdynia
x 7

Post autor: Piotr80 » sob lis 26 2011, 13:43

Hello Andre!

Na dzień dzisiejszy, decyzją polityków, modernizacja Metalowca i Rolnika została zaniechana a oba okręty idą na złom...

Co do Groźnego to zasadnicza różnica jest w linii kadłuba. Kadłub Pioruna to przejście z V na dziobie do U na rufie bez żadnych wypustków i udziwnien, stąd uważam go za bardzo prosty. Co do Groźnego to nie dość, że jest mniejszy to posiada szczególnie wyprofilowaną burtę na dziobie i lustro na rufie. Wzdłuż stępki idzie długa listwa, która na dziobie zakończona będzie opływką stacji hydro Tamir.

Póki co, ze względu na reorganizację życia niestety nie mam czasu na sklejanie i spodziewam się, że nie znajdę go przez kilka najbliższych miesięcy ale model i tak i tak doprowadzę do końca - nie ma opcji :)

Pozdrawiam
Piotr
0 x
Diament powstaje w wysokiej temperaturze
i wysokim ciśnieniu ;)
-------------------------------------------------
ORP Piorun (422) 1:50 R/C
ORP Groźny (351) 1:50 R/C

ArturN
Posty: 123
Rejestracja: pn lut 27 2006, 12:42
Lokalizacja: Opole

Post autor: ArturN » sob lis 26 2011, 22:39

no ja myślę że doprowadzisz :P w końcu muszę mięć okazje do rewanżu w opukaniu kadłuba ;). Szczególnie że ośrodek decyzyjny też jest tego zdania. :P
0 x

Grzegorz75
Posty: 1005
Rejestracja: pt gru 09 2005, 14:34
Lokalizacja: GDYNIA

Post autor: Grzegorz75 » sob lis 26 2011, 23:31

No....jak człowiek "zakochany" to i nie ma czasu na nic :lol: :lol: :lol:
0 x

Awatar użytkownika
Piotr80
Posty: 815
Rejestracja: pn maja 04 2009, 18:43
Lokalizacja: Gdynia
x 7

Post autor: Piotr80 » ndz lis 27 2011, 10:58

Ośrodek decyzyjny nalega na wznowienie prac, zwłaszcza po tym co zobaczył w Opolu Arturze ;))
A co do Twojego komentarza Grzechu to hmmm...Wiesz jak jest ;)
0 x
Diament powstaje w wysokiej temperaturze
i wysokim ciśnieniu ;)
-------------------------------------------------
ORP Piorun (422) 1:50 R/C
ORP Groźny (351) 1:50 R/C

ODPOWIEDZ