"Czarna skrzynka"
Moderatorzy: kartonwork, Aviator, Rafal N.
- Heinrich Kosmala
- Posty: 2112
- Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
- Lokalizacja: Landau/Niemcy
- x 134
"Czarna skrzynka"
W związku z tragedią pod Smoleńskiem podano wiadomość, że zaleziono „trzecią czarną skrzynkę“. Do tej pory słyszałem zawsze o dwóch: jedna jest do rejestracji rozmów w kabinie pilota, druga do rejestracji parametrów lotu. Czy wie ktoś coś więcej na ten temat?
Dosyć dużo o niej mówili ostatnio w TV i mniej więcej to co jest w poniższym linku
http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title, ... omosc.html
http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title, ... omosc.html
Znaleziono najpierw MSRP (rejestrator tzw. katastroficzny - zbierający parametry lotu z ostatniej godziny) oraz rejestrator cyfrowy ATM (ten typ służy jedynie typowej rejestracji parametrów i nie posiada cech rejestratorów katastroficznych. Jest używany do analizy zgromadzonych danych w eksploatacji bieżącej, ich cyfrowa obróbka pozwala usprawnić pracę. To że przetrwał katastrofę i da się go odczytać to jedynie przypadek). Trzecim znalezionym był MARS - rejestrator rozmów w kabinie pilotów.laszlik pisze:Dziwne... Też nie słyszałem o innych niż te dwa rejestratorach...
Tutaj zdjęcie MSRP
Dobra teraz już wiem o co chodzi po wysłuchaniu ostatnich niusów z telewizji.
Chodzi o QAR'a czyli Quick Access Recorder'a lub jego ruski odpowiednik. Nie na każdym samolocie taki rejestrator jest zabudowany, a służy do szybkiego sczytywania parametrów lotu na samolocie będącym w użytkowaniu, bez konieczności wybudowywania DFDR'a (cyfrowego rejestratora parametrów lotu). Na ogół, z tego co wiem to sczytuje się go jakoś co tydzień chyba...
Na ruskim oprzyrządowaniu i nazewnictwie niestety się nie znam...
Chodzi o QAR'a czyli Quick Access Recorder'a lub jego ruski odpowiednik. Nie na każdym samolocie taki rejestrator jest zabudowany, a służy do szybkiego sczytywania parametrów lotu na samolocie będącym w użytkowaniu, bez konieczności wybudowywania DFDR'a (cyfrowego rejestratora parametrów lotu). Na ogół, z tego co wiem to sczytuje się go jakoś co tydzień chyba...
Na ruskim oprzyrządowaniu i nazewnictwie niestety się nie znam...
-Dziadku, ruskie w kosmos poleciały!
-Wszystkie?
-Nie, dwóch tylko.
-To co mi d... zawracasz!?
ZŁO SQUAD
-Wszystkie?
-Nie, dwóch tylko.
-To co mi d... zawracasz!?
ZŁO SQUAD
- Heinrich Kosmala
- Posty: 2112
- Rejestracja: sob paź 04 2008, 11:28
- Lokalizacja: Landau/Niemcy
- x 134
- zxcvbnm1971
- Posty: 413
- Rejestracja: pn lut 13 2006, 23:31
Albo może raczej czy załoga nie dopuściła się jakichś przekroczeń podczas lotu takich jak np. przekroczenie prędkości dla danej konfiguracji aerodynamicznej albo zbliżenie się do krytycznego kąta natarcia...
Nie wiem jak wygląda to urządzenie w wersji polskiej, ale na samolotach na których pracuję nazywa się to FDIMU (A-320) albo DFDAU (B-737) i są to zwykłe bloki elektroniczne (niczym nie opancerzone). FDIMU na A-320 ma wymienną kartę PCMCIA, którą wymieniamy co tydzień i wysyłamy do operatora samolotu po to by sobie ją odczytał i zobaczył jakie przekroczenia samolot nazbierał w ciągu ostatniego tygodnia. Co do DFDAU, to o ile dobrze pamiętam, QAR jest do niego dodatkiem umożliwiającym zapisywanie danych z DFDAU na szybko wymiennej karcie pamięci. Wątpię aby taki blok elektroniczny przetrwał taką katastrofę. Jak napisałem wcześniej są to urządzenia do sczytywania parametrów samolotu będącego w użytkowaniu a nie rozbitego. No ale polska wersja, możliwe że była pancerna...
Nie wiem jak wygląda to urządzenie w wersji polskiej, ale na samolotach na których pracuję nazywa się to FDIMU (A-320) albo DFDAU (B-737) i są to zwykłe bloki elektroniczne (niczym nie opancerzone). FDIMU na A-320 ma wymienną kartę PCMCIA, którą wymieniamy co tydzień i wysyłamy do operatora samolotu po to by sobie ją odczytał i zobaczył jakie przekroczenia samolot nazbierał w ciągu ostatniego tygodnia. Co do DFDAU, to o ile dobrze pamiętam, QAR jest do niego dodatkiem umożliwiającym zapisywanie danych z DFDAU na szybko wymiennej karcie pamięci. Wątpię aby taki blok elektroniczny przetrwał taką katastrofę. Jak napisałem wcześniej są to urządzenia do sczytywania parametrów samolotu będącego w użytkowaniu a nie rozbitego. No ale polska wersja, możliwe że była pancerna...
-Dziadku, ruskie w kosmos poleciały!
-Wszystkie?
-Nie, dwóch tylko.
-To co mi d... zawracasz!?
ZŁO SQUAD
-Wszystkie?
-Nie, dwóch tylko.
-To co mi d... zawracasz!?
ZŁO SQUAD
"Czarna skrz
Ja teї siк domy¶lam, wiкc tymbardziej nie musi siк ona tutaj wypowiadaж.