Odwzorowanie kolorów w skali*

krótko mówiąc po polsku: Tutorial

Moderatorzy: kartonwork, Rafal N.

Awatar użytkownika
Marcintosh
Posty: 1091
Rejestracja: pn mar 03 2003, 13:19
Lokalizacja: Dorset, UK
x 8

Odwzorowanie kolorów w skali*

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marcintosh »

Oto co mnie ostatnio gryzie...

Przyklad. Oto zdjecie modelu Challengera 2 w skali 1:72. Standardowe malowanie Armii Brytyjskiej, zielone tlo i czarne pasy. Kolor zielony w oryginale to tzw. Nato Green. Kolor zielony na modelu to akryl Tamiyi. Czarny to prostu czarny w obu przypadkach. Kolory dobralem porownujac poszczegolne farby do oryginalu, wiec nie ma mowy o zadnych przeklamaniach.
Obrazek

A teraz zdjecie prawdziwego, zrobione w podobny, sloneczny dzien.
Obrazek

Pomijajac fakt ze zdjecia byly wykonane innymi aparatami, to ze ludzie maja kiepskie monitory, to ze nigdy nie widzieli oryginalu, itd, itp, widac jasno, ze to kompletnie dwie rozne bajki. Zapewniam, ze w naturze te roznice sa jeszcze wieksze. Wystarczy zwrocic uwage na kolor czarny na zdjeciu oryginalu. Wartosci RGB ze zdjecia to 70/85/100, a wiec niebiesko-szary.

Powodem tej sytuacji jest fakt, ze te dwa obiekty ogladamy z roznych odleglosci oraz to, ze swiatlo a co za tym idzie, kolor, odbijaja sie w rozny sposob od malego i od duzego obiektu. Jezeli stalibysmy z nosem przy prawdziwym czolgu z modelem w reku, to oba kolory beda wygladaly identycznie. Wystarczy jednak odejsc na jakies 20 metrow (aby miec podobna perpektywe do modelarskiej) i z powodu kurzu i wilgoci w powietrzu oraz powierzchni odbicia, kolory zaczna plowiec.

Kolejna sprawa jest taka, ze modele najczesciej ogladamy wewnatrz, natomiast zeby trzymac prawdziwy czolg w kuchni, trzeba miec bardzo wyrozumiala partnerke no i odpowiednio duzy dom. Wiadomo ze oswietlenie na zewnatrz, nawet w pochmurny dzien jest o milion razy jasniejsze niz wewnatrz. Co za tym idzie kolory na modelu CR2 w malej skali nie beda nawet zblizone do tych na prawdziwym.

Czy zatem warto bawic sie w dobieranie kolorow do modeli tak, aby skompensowac te roznice w wielkosci i oswietleniu? Jak, jezeli to mozliwe, dobierac kolory do modeli, aby wygladaly naturalniej? Zapraszam do rzeczowej dyskusji.
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Moim zdaniem dobieranie koloru ma sens- ale trzeba chyba zauważyć, że skalowaniu powinien podlegać przede wszystkim połysk. Czym model mniejszy - tym bardziej matowy.
Awatar użytkownika
herbaciany
Posty: 670
Rejestracja: czw lis 04 2004, 23:22
Lokalizacja: Strzegom

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: herbaciany »

Tak sobie myślę,że może warto by było dobierać kolor troszkę jaśniejszy niż w rzeczywistości :?:
Awatar użytkownika
Łosiu
Posty: 572
Rejestracja: ndz lut 15 2004, 16:11
Lokalizacja: Strzebielino

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Łosiu »

Szczerze mówiąc to od zawsze mi mówiono, żeby dobierając kolor pod oryginał (a nie wg instrukcji) zawsze rozjaśniać. Im mniejszy model, tym jaśniejszy kolor (na pytanie o ile to mówili że trudno powiedzieć ;-), ale zasadniczo o ton jaśniejszy). To najlepiej widać przy czarnym kolorze, czasem z bliska oryginał wygląda na czarną czerń ;-) a na modelu jednak ciemniejszy niż powienien.
Awatar użytkownika
Marcintosh
Posty: 1091
Rejestracja: pn mar 03 2003, 13:19
Lokalizacja: Dorset, UK
x 8

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marcintosh »

No wlasnie, sa dwie 'szkoly', jedni robia bardziej matowe, inni bardziej polyskliwe. Ja osobiscie sklaniam sie ku bardziej polyskliwym. Na zdjeciu prawdziwego CR2 widac odblaski mimo, ze akurat slonce schowalo sie za chmurami na chwile oraz mimo ze jego powierzchnia jest chropowata a farba matowa. Zeby uzyskac takie odbicia na modelu trzebaby bylo uzywac farb polmatowych.
Awatar użytkownika
Marcintosh
Posty: 1091
Rejestracja: pn mar 03 2003, 13:19
Lokalizacja: Dorset, UK
x 8

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marcintosh »

Jak rozpoznac jeden TON?
Awatar użytkownika
OldMan
Posty: 573
Rejestracja: wt lip 06 2004, 16:27
Lokalizacja: Zadupie PRL-u

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: OldMan »

Lektura tej strony może pomóc:
http://www.ipmsstockholm.org/helpdesk.asp#color_charts
W odnośnikach jest chyba wszystko na ten temat.

Oraz to, odnośnie rozjaśniania modeli w róznych skalach:
http://www.old.modelarstwo.org.pl/lotni ... 39-45.html
Pozdrawiam, Krzysztof "OldMan" Motyczyński
Awatar użytkownika
Marcintosh
Posty: 1091
Rejestracja: pn mar 03 2003, 13:19
Lokalizacja: Dorset, UK
x 8

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Marcintosh »

Z tego wynika, ze rozjasnienia w poszczegolnych skalach powinny byc nastepujace:
* 1/32 - 4%,
* 1/48 - 7%,
* 1/72 - 12%,
* 1/144 - 20%.

Ciekawi w jaki sposob doszli do tych akurat liczb.
Awatar użytkownika
OldMan
Posty: 573
Rejestracja: wt lip 06 2004, 16:27
Lokalizacja: Zadupie PRL-u

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: OldMan »

Łosiu pisze: To najlepiej widać przy czarnym kolorze, czasem z bliska oryginał wygląda na czarną czerń ;-) a na modelu jednak ciemniejszy niż powienien.
Polecam Model Mastera Acryl. Mają w palecie 6 (sześć !!!) odcieni czerni.
Pozdrawiam, Krzysztof "OldMan" Motyczyński
stillman
Posty: 365
Rejestracja: wt sty 20 2004, 19:36
Lokalizacja: WMG

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: stillman »

Żeby móc porównywać kolory w ten sposób musisz sztucznie stworzyć (zasymulować) oświetlenie słoneczne w skali Twojego modelu. Porównanie w świetle dziennym mija się z celem choćby ze względu na znaczną różnicę w powierzchni porównywanych obiektów oraz stała wielkość "żarówki". Dochodzi do tego jeszcze reakcja podłoża (odbicie światła) które w przypadku modelu znacznie bardziej wpływa na percepcję kolorów...
ODPOWIEDZ