Mam zamiar pokazać jak wykonuję kolejowy sprzęg śrubowy w skali 1:25. Zakładam tę wątek, ponieważ w mojej relacji o Ty23 kolega Precyzyjny spytał jak wykonałem sprzęg ruchomy. Nie wiedziałem za bardzo jak to słowami wytłumaczyć, więc napisałem, że „więcej o tym w następnej relacji”. Ale potem uświadomiłem sobie, że taka odpowiedź może być różnie rozumiana (mam nadzieję, że kolega Precyzyjny wybaczy Mi tę gafę), a poza tym zanim w następnym modelu dojdę do sprzęgów to minie dużo czasu. Więc ten wątek jest niejako odpowiedzią na pytanie Precyzyjnego.
Chciałem pliki z rysunkami umieścić gdzieś gdzie będzie to można ściągnąć, żeby ten, kto chce ściągnął sobie rysunki i wykonał taki sprzęg. Nie znalazłem takiego miejsca, więc zainteresowanym rysunki części w Corelu lub w CADzie mogę przesłać na e-mail.
Na początek parę objaśnień. Dwoma gwiazdkami (**) zaznaczyłem elementy, które trzeba nakleić na tekturę grubości 0,8mm, jedną gwiazdką (*) części które nakleiłem na tektórke 0,5mm, plusem (+) oznaczone są części które trzeba dwa razy na karton nakleić. Z dodatkowych materiałów potrzebne nam będzie: drut śr. 1mm, cienki drucik śr. około 0,3mm i drut śr. 0,5mm w izolacji i drut śr. 0,8mm (telefoniczny).
Części wydrukowałem na zwykłej kartce do drukarki, i potem ponaklejałem na karton o odpowiedniej grubości. Części należy wycinać i sklejać według numeracji. Wyjątkiem jest cz. 2d, którą wycinamy na końcu. Do poprawnego wykonania poszczególnych części powinien wystarczyć rysunek załączony do części w skali takiej jak sprzęg i w powiększonej z ponumerowanymi częściami.
Sklejenie haku myślę, że nie wymaga wyjaśnień, natomiast cz. 2a, 2b, naklejamy na cz. 2 z jednej strony tak jak na rysunku, a cz. 2c z obydwu stron cz. 2.
Przed sklejeniem nakrętek, cz.3 wykonałem śrubę sprzęgu w następujący sposób. Na drut, o śr. 1mm nawinąłem ciasno drucik o śr. 0,3mm. (Przepraszam za złej jakości zdjęcie)
![Obrazek](http://images21.fotosik.pl/346/9e1fe6f3923fd122m.jpg)
Następnie sklejone cz. 3, nakrętki nasunąłem na śrubę i ustawiłem w takiej odległości jak na rysunku. Uwaga! Na rysunku nakrętki są ustawione w pozycji szczepionych dwóch pojazdów z dociśniętymi zderzakami. Więc jeżeli ktoś planuje w przyszłości złączyć wagon z lokomotywą to proponuję, aby nakrętki rozsunąć od siebie o 2mm, aby nie okazało się, że zderzaki przeszkadzają przy sprzęganiu. Można ten problem rozwiązać też nie zmieniając położenia nakrętek. Trzeba tylko wykonać zderzaki, które uginają się pod naciskiem
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Obrazek](http://images22.fotosik.pl/114/4af387067714f3cam.jpg)
![Obrazek](http://images22.fotosik.pl/114/eb4cb865223dc884m.jpg)
Następnie wykonałem pałąk. Cz. 4 okleiłem z obu stron cz. 4a tak, że powstała kieszeń. Pałąk wykonałem z drutu śr. 0,5mm w izolacji, którą na końcach odciąłem tak jak na szablonie. I zdjęcie. Goły drut powinien pasować do kieszeni w cz.4.
![Obrazek](http://images22.fotosik.pl/114/702da118d61e471am.jpg)
I to były by wszystkie części do sprzęgu. Jako, że moim następnym modelem będzie ausryjacki parowóz z 1911r to dorobiłem jeszcze sprzęg zapasowy stosowany powszechnie, w tamtych czasach. Nie umieściłem jego części, ponieważ modele kolejowe dostępne na rynku nie są w nie wyposażone (wyjątkiem są modele pociągu pancernego Piłsudski i Śmiały). Oto on przed i po sklejeniu
![Obrazek](http://images21.fotosik.pl/346/5c085767b219c822m.jpg)
![Obrazek](http://images22.fotosik.pl/114/a64ae6e0311144b9m.jpg)
Następną czynnością było szlifowanie haku, aby pałąk wchodził na niego bez oporów. Następnie wyciąłem pozostałe części, cz.2d i 4b oraz z drutu 1mm zrobiłem sforzeń, na który z jednej strony nasadziłem cz. 2d, która udaję podkładkę. Potem pomalowałem wszystkie części. Oto one, od lewej: sprzęgi pomocnicze, pod nimi sforznie główne z podkładkami, a obok śruby z nakrętkami haki i łubki.
![Obrazek](http://images22.fotosik.pl/114/be3cf37ba2db4401m.jpg)
Następnie zacząłem składać wszystko w całość. Zacząłem od pałąków. Nałożyłem je na druty, na które dałem wcześniej trochę smaru
i nasadziłem cz. 4b. przykleiłem ją kropelką tak, aby pałąk mógł się obracać.Tak samo postąpiłem z łubkami.
![Obrazek](http://images20.fotosik.pl/402/431d9e5d77facd10m.jpg)
![Obrazek](http://images21.fotosik.pl/346/10cecabf90d99789m.jpg)
Następnie nasadziłem wszystko na sforzeń, pamiętając o odrobinie smaru.
![Obrazek](http://images21.fotosik.pl/346/c382a401ac0c47c6m.jpg)
Potem nasadziłem cz. 2d przyklejając tak samo jak cz. 4b. Jeszcze ostatnie poprawki i oto efekty
![Obrazek](http://images20.fotosik.pl/402/ba3e2a5f6670f6f8m.jpg)
![Obrazek](http://images20.fotosik.pl/402/c2d96e9774e8bed1m.jpg)
A sprzęgi z hakiem pomocniczym łączyło się w taki sposób
![Obrazek](http://images21.fotosik.pl/346/dc44dcc4b9c0f3cam.jpg)
To wszystko. Zdaję sobię sprawę, że w opisie są pewne skruty myślowe, więc w razie niejasności proszę pytać.
Pozdrawiam