Klasy modeli jachtów żaglowych RC

modele oraz technika

Moderator: kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Jeta
Posty: 980
Rejestracja: ndz mar 02 2003, 13:12
Lokalizacja: Gdańsk

Klasy modeli jachtów żaglowych RC

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Jeta »

Szukam, niestety dotąd bezskutecznie, informacji na temat obowiązujących aktualnie przepisów i klas w modelach RC jachtów żaglowych. Znalazłem materiały sprzed 30 lat i nie mam pojęcia czy są nadal aktualne. Może ktoś jest w kursie dzieła?
Awatar użytkownika
Tomasz D.
Admin
Posty: 2430
Rejestracja: wt lip 01 2003, 9:56
Lokalizacja: Nowogard
x 143

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tomasz D. »

Awatar użytkownika
Jeta
Posty: 980
Rejestracja: ndz mar 02 2003, 13:12
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Jeta »

Dzięki za namiar
Awatar użytkownika
Jancio Wodnik
Posty: 18
Rejestracja: śr lip 04 2007, 16:32
Lokalizacja: Ustka

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Jancio Wodnik »

Ahoj! Proponuję poznać przepisy NSS
http://www.modelteam.com.pl/glowna2.php ... ules_ns#13
Z morskim pozdrowieniem.
Mare Domus Tua
Awatar użytkownika
Tomasz D.
Admin
Posty: 2430
Rejestracja: wt lip 01 2003, 9:56
Lokalizacja: Nowogard
x 143

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tomasz D. »

Tylko że przepisy NSS dotyczą redukcyjnych jednostek żaglowych, a nie jachtów RC ;)
Awatar użytkownika
Jancio Wodnik
Posty: 18
Rejestracja: śr lip 04 2007, 16:32
Lokalizacja: Ustka

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Jancio Wodnik »

Ahoj! Tak się składa, że startowałem w klasach F5, a teraz bawię się w sędziego klas Navigi między innymi NSS. Jako wieloletni Kapitan "Zawiszy Czarnego" wiem co to jacht żaglowy RC ;-0
Z morskim pozdrowieniem.
Mare Domus Tua
Awatar użytkownika
Tomasz D.
Admin
Posty: 2430
Rejestracja: wt lip 01 2003, 9:56
Lokalizacja: Nowogard
x 143

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tomasz D. »

Skoro wiesz to po co podajesz linka do przepisów NSS ?
Awatar użytkownika
Piotr80
Posty: 1106
Rejestracja: pn maja 04 2009, 18:43
Lokalizacja: Gdynia
x 198

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Piotr80 »

A ja zrobiłem kiedyś model Zawiszy Czarnego bodajże z firmy JSC, podowodziłem nim trochę, opłynąłem globus na moim biurku i oddałem do szkoły ;)
Diament powstaje w wysokiej temperaturze
i wysokim ciśnieniu ;)
-------------------------------------------------
ORP Piorun (422) 1:50 R/C ORP Groźny (351) 1:50 R/C Kuter KP-174 1:50 R/C
ORP Sokół (294) 1:100 Kuter rakietowy projektu 183R "Komar" 1:100
Awatar użytkownika
Jeta
Posty: 980
Rejestracja: ndz mar 02 2003, 13:12
Lokalizacja: Gdańsk

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Jeta »

Lekcje z tematu już odrobiłem i by nie kontynuować niepotrzebnej dyskusji powiem czego się nauczyłem.
Są dwie organizacje zrzeszające zawodników radiojachtingu: NAVIGA i ISAF. Polska należy do NAVIGA. W związku z tym do wyczynowego radiojachtingu w Polsce mają zastosowanie przepisy Naviga, której to organizacji członkiem jest nasz LOK. By móc startować w zawodach trzeba posiadać licencję zawodniczą wydawaną, za roczną opłatą 40zł , przez rzeczony LOK. Ponadto model musi posiadać świadectwo pomiarowe dla danej klasy, które jest wystawiane przez upoważnionych przez LOK sędziów.

Naviga przewiduje trzy klasy:

1. klasa F5-E - najmniejsza a zarazem najbardziej popularna. To klasa prawie monotypowa, w której są następujące ograniczenia wymiarowe:
- długość łodzi max 100cm (szerokość i zanurzenie bez ograniczeń)
- kadłub wewnątrz nie może być malowany tak by można było określić materiał z jakiego został wykonany
- max H masztu 170cm
- max L płetwy balastowej 38 cm
- wymiary żagli wg tabeli
- max przekrój drzewc 2cm bez ograniczeń profilowych
- wymagany bom dla grota i foka
- bom foka na dwóch zaczepach
- żagle w postaci trójkątów o prostych bokach z dopuszczalnym naddatkiem tylko na tylnym liku grota
- elastyczna osłona dziobu o grubości min 1 cm wliczana do długości jachtu
- dopuszczalne tylko dwa serwa, jedno wspólne dla szotów foka i grota i drugie dla obsługi steru
- aparatura dwukanałowa
- obowiązek posiadania czterech kompletów kwarców o różnych częstotliwościach

i materiałowe:
- kadłub nie może być z kewlaru ani innych włókien węglowych
- maszt może być nawet z kewlaru
- nie wolno użyć materiałów o gęstości większej od ołowiu (ten wymóg nie dotyczy elementów aparatury sterującej)
- nie ma ograniczeń wagowych modelu

2. klasa F5-M(Marblehead) - większa od poprzedniej
- L max = 1275 - 1290 mm
- Pow. żagli S = max. 5161 cm2
- H masztu = max. 2160 mm
- 13mm miękkiej osłony dziobu
- odnośnie aparatury wymagania jak wyżej dla klasy F5

3. klasa F5-10 (Tenrater) - największa, gdzie łodzie muszą spełniać warunek:

LxS:122903<=10
(<= mniejsze, równe)
gdzie:
L- długość linii wodnej w cm
S- powierzchnia żagli w cm2

W powyższych klasach polscy zawodnicy startują w kraju i na świecie z ogromnymi sukcesami do tytułów mistrzów świata włącznie. Regaty odbywają się wg przepisów Naviga, które to opisują szczegółowo sposób ich przeprowadzania. Większość przepisów regatowych jest przejęta wprost z prawdziwego żeglarstwa wyczynowego.

Jak to zwykle bywa, są osoby które nie trawią LOK-u uważając go za pozostałość po poprzednim systemie. Ta grupa próbuje stworzyć konkurencyjne rozwiązanie i organizację regat w oparciu o przepisy NSS, przy których próbuje się powołać nową w Polsce, ale już dosyć popularną na świecie, klasę RG 65. To klasa łódek mniejszych (L coś około 65-70 cm) i zdecydowanie tańszych. Klasa w głównej mierze oparta na gotowych zestawach dostępnych w sklepach modelarskich. W Polsce nie ma jeszcze zorganizowanej formy ogólnokrajowej.

Jeżeli zaglądają tutaj osoby parające się radiojachtingiem na terenie Trójmiasta i w okolicach to chętnie nawiążę kontakt.
ODPOWIEDZ