FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

mr.jaro
Posty: 560
Rejestracja: wt lip 10 2007, 8:40
Lokalizacja: Hannover
x 11

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: mr.jaro »

Ja na temat wspomnianej skorki pomatranczy moge cos powiedziec jedynie na zasadzie analogii do modeli plastikowych. Byc moze akurat w przypadku modelu kartonowego pewna role odgrywa tez struktura papieru (na ten temat wypowiedzial sie juz Piotr), a tym samym przyczyna powstania tego efektu lezy gdzies po srodku. Otoz jesli na lakierze modelu plastikowego tworzy sie efekt skorki pomaranczy, co czasem daje sie dosyc wyraznie zaobserwowac na koncowej warstwie zwykle dosyc obficie nakladanego lakieru bezbarwnego w modelach aut, przyczyna tego sa zwykle takie czynniki, jak zbyt duza gestosc lakieru, niewlasciwa (zwykle zbyt duza, ale takze zaleznie od innych warunkow czasem zbyt mala) odleglosc dyszy (aerografu badz spraju) od malowanej powierzchni, zbyt wysokie cisnienie powietrza, zbyt gruba warstwa lakieru, niewlasciwa temperatura w pomieszczeniu, niewlasciwy rozcienczalnik lub kombinacja tych czynnikow. Mozliwosci jest wiec kilka, a po fakcie raczej nie da sie jednoznacznie ustalic, co dokladnie bylo przyczyna.

Natomiast Mr.Hobby H30YL to typowy lakier akrylowy. Uzywalem go ze dwa, czy trzy razy (rozcienczalnik zawsze Leveling Thinner) i lakier wysychal szybko, typowo dla lakierow akrylowych, bez zadnych anomalii. Moge tylko przypuszczac, ze byc moze w Twoim przypadku, Mateusz, lakier ten w jakis sposob reaguje ze spodnia warstwa olejnego.
Jarek M
___________________________________________
NIE OTWIERAM MINIATUREK!
Mateusz Skałecki
Posty: 453
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 86

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

No nic, Foka będzie pomalowana końcowym lakierem martwym. Sprawdziłem na kołpaku i na macie nic nie widać. Tu raczej zachodzi zjawisko które opisał Rowin i na przyszłość będę nasączał papier od niesztukowanej strony Caponem a od zadrukowanej olejnym tylko tak ze 3-4 warstwy.
Ja kleję papier klejem do plastiku i klejem kontaktowym więc nic to nie zaszkodzi a nawet polepszy sztywność papieru. Co do tego lakieru H30YL to ja też go rozcieńczam Leveling Thinnerem i konsystencję do malowana mam już obcykaną na modelach plastikowych (nie za rzadki i nie a gęsty). Dzisiaj stwierdziłem że już prawie zupełnie wysechł, poczekam jeszcze 1 dzień i dam drugą ale bardziej rozcieńczoną warstwę. Jak już mówiłem wcześniej zbiornik paliwa który był wcześniej pomalowany surferem i potem farbą, jest idealnie gładki i błyszczący i wysechł właściwie w ciągu 15 minut.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
Mateusz Skałecki
Posty: 453
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 86

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Podobnie jak zaokrąglenia końcówek stateczników podobnie wykonuję śmigło. Postanowiłem że zrobię łopaty z papieru, oczywiście będą pomalowane.
Przy BF-109 męczyłem się z kształtowaniem łopat wiec postanowiłem tu sobie ułatwić pracę. Mam kupione żywicze łopaty z Eduarda i postanowiłem sobie na ich podstawie wykonać z modeliny taką formę. Oczywiście są dwie formy dla każdej strony łopaty.
Obrazek
Wstępnie uformowana łopata z papieru i taki jej pomniejszony odpowiednik obustronnie smaruję klem BCG. Dwa elementy po sklejeniu lepiej będą oddawać kształt niż tylko jeden. Dociskamy do formy i czekamy tak z 15 minut.
Obrazek
Obrazek
Potem nasączam klejem do plastiku tak 2 warwy i tradycyjnie zalewam CA.
Gotowe łopaty po zdjęciu z formy. Wbrew pozorom jest to szybka i powtarzalna operacja, nic tu nie można zepsuć.
Obrazek
Łopaty oczyśćcie trzeba przeszlifować na linii styku. Ja tu się nie za bardzo przykładałem bo i tak będą malowane. Łopaty są bardzo sztywne i precyzyjnie oddają kształt. Polakierowałem nitro i przeszlifowałem papierem ściernym
Obrazek
Tradycyjnie surfacer i można malować
Obrazek
Porównanie z żywiczną łopatą
Obrazek

Porównanie wymiarów w skali. łopaty żywiczne są oczywiście w skali 1:32 ale i tak promień koła jest trochę za duży.
Obrazek
Obrazek
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
Awatar użytkownika
gk
Posty: 2773
Rejestracja: wt sie 19 2003, 15:53
Lokalizacja: Krosno
x 735

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gk »

Jak robiłeś ten odcisk w modelinie?
Z dwóch części z jakimś rozdzielaczem, czy rozcinałeś jednoczęściową "bryłę" modeliny?
pzdr Grzegorz

ZŁO SQUAD
Mateusz Skałecki
Posty: 453
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 86

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Grzegorz, robiłem z dwóch części. Na takiej metalowej płytce dociskałem żywiczną łopatę starając się robić to dokładnie w połowie a po wygrzaniu w piekarniku nożykiem ściąłem pomału sobie tą "nadlewkę"

Mocowanie łopat do kołpaka dorobione z plastiku.
Obrazek

Łopaty okazały się lekko za krótkie więc musiałem dorobić takie niewielkie tulejki oraz do środka wkleiłem igłę.
Jedyna wada mojej metody to to że łopaty są sklejone z dwóch części i trzeba powolutku zeszlifować je na linii styku aby nie wyszły zbyt grube.
Mi się nie bardzo chciało to robić więc musiałem je zeszlifować od zewnątrz
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Gotowy kołpak ze śmigłami
Obrazek
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
Mateusz Skałecki
Posty: 453
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 86

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Powoli zbliżam się do końca. Dziś troszkę tego i troszkę tamtego.
Taki mały detal, światełko na stateczniku pionowym. Krążek o średnicy 0,5mm z plastiku + klej UV.
Obrazek

Obecnie sobie trochę eksperymentuję przed kolejnym modelem (tym razem z plastiku) Zawsze chciałem uzyskać taki efekt zróżnicowania powłoki jak tu widoczny na krawędziach natarcia, (wkleiłem zdjęcie tego BF-109 G co robi Laszik)
Obrazek
Są różne metody ale mi najbardziej podpasowało użycie specjalistycznego narzędzia
Obrazek
Używam farb olejnych mocno rozcieńczonych terpentyną i po prostu tryskam taką różnokolorową papkę na matową powierzchnię.
Tu efekt na białej kartce papieru. Oczywiście trzeba sobie zamaskować te części na których tego nie chcemy
Obrazek
Po natryśnięciu mamy dwie możliwości.
1. Po około 30 minutach delikatnie przetrzeć ręcznikiem papierowym lub patyczkiem + lakier mat. Mamy taki subtelny efekt.
Obrazek
2. Nic nie robimy tylko lakier mat dla zabezpieczenia
Obrazek

Foka dostała też lakier mat na lewej połówce skrzydła. Na prawej dla porównania półmat. Widoczna wspomniana wcześniej skórka pomarańczy.
Obrazek
Obrazek
Uznałem że taki głęboki mat dla modelu kartonowego prezentuje się bardzo dobrze. Po pierwsze z każdej strony widać wyraźny rysunek. Po drugie i co najważniejsze znikają wszystkie niedokładności które widać pod światło.

Na koniec trochę dziegciu. Już wcześniej Rowin o tym mówił. Namęczyłem się z limuzyną ale po przyłożeniu do modelu mamy taki obrazek.
Obrazek
Obrazek
Widać że limuzyna ma małego graba i ma nieprawidłowy kształt. ( Wklęśnięcie na środku w miejscu gdzie zaczyna się szyba)
Obrazek
A tu jak to powinno wyglądać.
Obrazek
Obrazek
Generalnie muszę tylko trochę inaczej wyciąć kabinkę z formy i będzie git. Już sobie wstępnie przyciąłem
Obrazek
Limuzynę do zrobienia na nowo zostawię na okres świąteczny.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
marek d
Posty: 389
Rejestracja: pn lip 02 2007, 17:55
Lokalizacja: Oborniki Wlkp.
x 22

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: marek d »

światełko na stateczniku pionowym.
Eduard na obrzeżach blaszek w 1/32 dodaje trawienia pomocne do tłoczenia własnych światełek z kolorowego tworzywa.
Tu akurat nie przydatne, ale warto wiedzieć.
Obrazek
Pozdrawiam Marek - sklejacz fabrycznych części,przeznaczonych do samodzielnego montażu.
Awatar użytkownika
Tempest
Posty: 3195
Rejestracja: sob maja 10 2003, 0:15
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
x 97

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Tempest »

Efekt pryskania specjalistycznym narzędziem wyszedł świetnie.

Ciekawi mnie jak sprawowałaby się dysza "spatter" do posiadanego przeze mnie aerografu Testorsa Aztec A470, której działanie można zobaczyć na tym filmiku.

Przeszukałem szafę i chyba niestety jej nie mam choć w komplecie było 6 dysz a potem dokupiłem jeszcze 4 zapasowe. Niestety nie wpadłem na to aby dokupić i tę dziwną dyszę a teraz raczej trudno ją kupić bo w Polsce nie ma dystrybutora a przesyłka z USA kosztuje ponad stówkę (znalazłem tę dyszę na ebay.pl). Sama dysza kosztuje około 50PLN. Pewnie jeszcze jakieś cło albo i VAT więc chyba pozostaje ta szczoteczka do zębów dzięki której jak widać można uzyskać świetne efekty. :D
Pozdrawiam
Tempest

Szukajcie a znajdziecie...
Awatar użytkownika
Sicore
Posty: 1263
Rejestracja: wt gru 16 2003, 9:59
Lokalizacja: FRA/LUZ
x 40

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Sicore »

Podobny efekt, jak pamiętam z moich początków malowania aero, daje cofnięcie iglicy i minimalne naciśnięcie spustu.
Wtedy bryzga farbą, a nie ją rozpyla. Przy dobrze rozcieńczonej powinno być podobnie.
Sprawdzę przy następnym malowaniu.
ZŁO SQUAD

Samuraj nie ma celu, tylko drogę.
Ki-61 . I-16 typ10 . MS.406 C1 . Bf-109D
Mateusz Skałecki
Posty: 453
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 86

Re: FW-190 A-8 K.A. 2004 Waloryzowany

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Jak najbardziej takie efekty można robić pewnie z aerografu, można i pędzelkiem. Ja w ogóle nie jestem specem od malowania i próbuję różnych technik aby sobie utrwalić warsztat. Zaletą stosowania farb olejnych na akrylu jest taki że tworzy się taki delikatny filtr. Do aero raczej nie dałbym farby olejnej a robienie tego farbą akrylową rodzi obawy że nie jak coś pójdzie nie tak to może być problem aby to zmyć.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2
ODPOWIEDZ