[R] RWD-13S sklejanie testowe nr.2

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: Tomasz D., laszlik, kartonwork

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Paweł O.
Posty: 506
Rejestracja: śr maja 19 2010, 19:35
Lokalizacja: Jaworzno
x 15

[R] RWD-13S sklejanie testowe nr.2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Paweł O. »

Witam.

W trakcie prac nad modelem RWD-13T zapytałem autora opracowania czy zamierza zaprojektować wersję sanitarną tego samolotu. Kilka dni temu trafił na moją skrzynkę mailową RWD-13S w skali 1:33. W tak zwanym międzyczasie udało się spotkać z Piotrem osobiście i po raz pierwszy porozmawiać nie tylko o modelach.
Model który tym razem trafił na moją matę to RWD-13S / sanitarny / oznakowany jako SP - BMZ o nieznanym numerze seryjnym wyprodukowany w roku 1937 o nazwie własnej ,, SAMARYTANIN " właścicielem był Polski Czerwony Krzyż użytkownikiem Polskie Lotnictwo Wojskowe fundatorem zaś Zakłady Włókiennicze Adolf Horak S.A. w Rudzie Pabianickiej koło Łodzi. Samolot zarejestrowano we wrześniu 1937 roku a wyposażony był w silnik PZInż. Major4. Miejsce stacjonowania Bielsko Biała Aleksandrowice. Niestety nie jest wiadome co się stało z tym samolotem po 1 września 1939 roku.
Wycinanka tak jak poprzednia to cztery arkusze A4 z elementami płatowca jeden arkusz z wręgami i szablonami , instrukcja montażu i krótki rys historyczny. Arkusze na których ja będę pracował po wydruku prezentują się następująco.

Obrazek


RWD-13S i RWD-13 ST to tak naprawdę inny samolot prace nad tą modyfikacją powierzono inż. Bronisławowi Żurakowskiemu który przeprojektował i wzmocnił kratownicę kadłuba a umieszczone po prawej stronie podłużne drzwi sanitarne w miejscu drzwi tylnej kabiny spowodowały niedużą acz widoczną asymetrię samolotu. Na zdjęciu z naklejonymi wręgami jest to widoczne.


Obrazek Obrazek


Z tego też powodu trzeba pamiętać podczas montażu wręg kadłuba ( od 2-6 ) by wklejać je do szkieletu stroną zadrukowaną do tyłu tak by płaski bok wręg był po prawej stronie. Jak na poniższej fotografii.



Obrazek


A jak wyraźnie różnią się oba typy samolotów widać poniżej.


Obrazek


Po wyschnięciu szkielet zostanie wzmocniony i zaimpregnowany przed następnym etapem prac. Jest to bardzo ważne gdyż ze względu na swoją specyficzną konstrukcję kadłub jest bardzo podatny na uszkodzenia szczególnie w swojej przedniej części. Ale o tym w następnej relacji.


Pozdrawiam.

Paweł O.
Umysł jest jak spadochron, działa o wiele lepiej gdy jest otwarty
GTiStyle
Posty: 25
Rejestracja: śr wrz 28 2016, 13:08

Re: [R] RWD-13S sklejanie testowe nr.2

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: GTiStyle »

Cześć, wypełnienie szkieletu przy rwd 13T jak zostało wykonane? Podglądam z zaciekawieniem.
ODPOWIEDZ