[Relacja] Armed Virginia Sloop 1776, Seahorse, 3/2020

wszystko o modelach kartonowych

Moderatorzy: laszlik, kartonwork, Tomasz D.

Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 218
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 125

Re: [Relacja] Armed Virginia Sloop 1776, Seahorse, 3/2020

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Olinowanie stałe praktycznie skończone. Aby je dokończyć, oraz zacząć działać z olinowaniem ruchomym czekam na fototrawione haki. Niestety nie znalazłem wystarczająco małych, zatem zaprojektowałem je samodzielnie i czekam na realizacje zamówienia - mam nadzieję, że będą wystarczająco wytrzymałe.

Jeśli chodzi o wspomniany achtersztag, to postawiłem na kształt V:
Obrazek
Obrazek

Topsztag poprowadziłem inaczej niż przewiduje instrukcja. Poniżej uproszczony schemat pokazujący co zmieniłem:
Obrazek

Legenda:
-czerwone linie to olinowanie stałe
-niebieskie linie to olinowanie ruchome
-brązowe to bloczki
-zielone to traveler ring oraz olinowanie ruchome z nim związane, oraz pierścienie na których zawieszony jest żagiel

Po lewej stronie oryginalny układ lin. Topsztag biegnie do pojedynczego bloczka na końcu bukszprytu a następnie do knagi na burcie. Trójkątny żagiel na przedzie przymocowany jest do olinowania ruchomego, które przebiega przez traveler ring, z którego wychodzi pojedyncza linia biegnącą do knagi na dziobie.

Po analizie zdjęć i instrukcji postanowiłem poprowadzić topsztag przez traveler ring, a następnie przez otwór na bomstendze do bloczka znajdującego się przy kadłubie. Trójkątny żagiel na przedzie również zostanie zawieszony na sztagu za pomocą pierścieni, a olinowanie z nim związane przebiegnie przez pojedynczy bloczek przy traveler ringu, od którego biegną dwie liny. Całość starałem się zobrazować po prawej stronie schematu.

Aby prawidłowo poprowadzić topsztag po bomstendze i ustabilizować nitkę dopuściłem się drobnego oszustwa :D W miejscu gdzie będzie traveler ring wywierciłem otwór, w który włożyłem pętle z cienkiej czarnej nitki. Dopiero przez tą pętle przeciągnąłem topsztag. Po zaciągnięciu jej, zabezpieczeniu klejem CA oraz odcięciu końcówki nitka była odpowiednio naciągnięta. Po tej operacji traveler ring nie brał już udziału w naciąganiu topsztagu, dzięki czemu nie ma ryzyka, że coś się poluzuje.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Wolne końce nici biegnące po pokładzie zostaną później owinięte wokół knag.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pozdrawiam :D
Awatar użytkownika
Mateusz Skałecki
Posty: 528
Rejestracja: sob sty 17 2015, 22:34
Lokalizacja: Wielkopolska
x 122

Re: [Relacja] Armed Virginia Sloop 1776, Seahorse, 3/2020

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Mateusz Skałecki »

Co to jest traveler ring ? To termin żeglarski? Pytam jako laik w tym temacie.
"Czyste sumienie wynika najczęściej ze złej pamięci"
Ukończone FW-190 A7 FM-2 Na warsztacie FW-190 D9 Albatros DVa
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 218
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 125

Re: [Relacja] Armed Virginia Sloop 1776, Seahorse, 3/2020

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Mateusz Skałecki - to ten pierscien z dwoma mniejszymi pierscieniami po bokach założony na bomstenge 😄 to termin jaki znalazlem w angielskiej instrukcji budowy modelu tego żaglowca. Jako laik w tym temacie nie znam prawidłowej polskiej nazwy 😄
Awatar użytkownika
gk
Posty: 3123
Rejestracja: wt sie 19 2003, 15:53
Lokalizacja: Krosno
x 970

Re: [Relacja] Armed Virginia Sloop 1776, Seahorse, 3/2020

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: gk »

Kedzier pisze: pn sty 13 2025, 20:32 dopuściłem się drobnego oszustwa
:spoko: sprytnie
pzdr Grzegorz

ZŁO SQUAD
Awatar użytkownika
Kedzier
Posty: 218
Rejestracja: wt gru 12 2006, 15:11
x 125

Re: [Relacja] Armed Virginia Sloop 1776, Seahorse, 3/2020

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Kedzier »

Pracuję nad żaglami. Do tej pory powstały 4 prototypy - zanim zabiorę się za szycie ostatecznych wersji, chciałbym się upewnić, że podążam w dobrym kierunku, zatem liczę na Wasze opinie :D Proces powstawanie opiszę dokładniej w kolejnej aktualizacji.

Wersja 1 - za ciemny materiał, przeszycia chyba za jasne:
Obrazek

Wersja 2 - ponownie za ciemny materiał, ale za to przeszycia zdecydowanie za ciemne:
Obrazek


Wersja 3 - tu już kolor materiału chyba OK, przeszycia chyba trochę za ciemnie:
Obrazek

Wzmocnienia na brzegach złapane wewnętrznym szwem, następnie zagięte i obszyte szwem zewnętrznym:
Obrazek

Próby doszycia nitki na maszynie - wygląda to bardzo dobrze, niestety nie jestem w stanie uzyskać powtarzalności szycia na całej długości żagla (szyję ze zwykłą stopką, zygzakiem podsuwając nitkę pod igłę)
Obrazek

Wersja 4 - materiał i nici te same co w wersji 4
Obrazek

Wzmocnienia na brzegach tym razem dokleiłem i przeszyłem (dzięki temu mam w tym miejscu tylko 2 warstwy zamiast 3, co znacząco ułatwia szycie). Dodatkowo 'przeszyłem' bez nici brzeg, aby mieć równo rozmieszczone otwory do przyszycia nitki na około:
Obrazek

Tak wygląda nitka doszywana ręcznie - nie jest tak ładnie jak w poprzedniej wersji, zajmuje znacznie więcej czasu, ale mam większą kontrolę nad procesem
Obrazek

Ostatecznie planuję wykorzystać rozwiązania z wersji 4 i użyć jaśniejszej nici, w kolorze zbliżonym do materiału, aby się tak nie odznaczała - czy to dobra droga?

Porównanie wszystkich wersji:
Obrazek

Przymiarka do modelu:
Obrazek
ODPOWIEDZ