Koła z kartonu- jak formować opony?*
Moderatorzy: kartonwork, Rafal N.
Koła z kartonu- jak formować opony?*
Przy budowie pojazdów kołowych mamy często do czynienia z koniecznością uformowania bocznej powierzchni opony z paska kartonu o kształcie niedomkniętego okręgu, przez środek którego biegnie linia. Wzdłuż tej linii należy pasek zgiąć, by uzyskać element o przekroju litery V. Wszystko byłobu oczywiście proste, gdyby linia zgiecia była prostą, ale ona biegnie po okręgu. Próba formowania w moim przypadku kończy się strasznym zmęczeniem materiału (załamania - również nerwowe... , zagniecenia itp.). Jak sobie z tym radzicie?
Pozdrawiam,
ZbyszekS
Pozdrawiam,
ZbyszekS
Żzeby uzyskać jak najbardziej realistyczne koło, boczną część opony po uformowaniu trzeba od spodu zalać lżelowym cyjanoakrylem i wyszlifować wierzch. Potem trzeba sklejić obydwie ( węwnętrzna-od felgi i zewnętrzna- od opony) owalne części (NA OBCĄ SKLEJKĘ) i wzmocnić cyjanoakrylem jeśli koło jest beż wręg a ma sie kręcić . Miejsce styku bocznych cześci z częścią toczną również trzeba zalać cyjanoakrylem w żelu i wyszlifować. Oponę trzeba skleić i nakleić bieżnik zależny od typu pojazdu(terenowy , osobowy) i wykonać felgę.
Zbyszku-ja również miałem z tym początkowo kłopoty podobne jak Ty, zaginając wzdłuż tej środkowej linii. Od dłuższego czasu robię to w ten sposób, że rozcinam wzdłuż tej linii i po sklejeniu tych dwóch pierścieni o przeciwnym skosie sklejam je ponownie wzdłuż tej linii bowiem nigdy nawet przy idealnum nacięciu nie zrobi się to dokładnie(prawa geometrii). Po sklejeniu z tą wypukłością boczną na linii rozcięcia jeszcze na wszelki wypadek podklejam te powierzchnie aby mieć zapas do szlifowania na półokrągło. Po sklejeniu koła w całość dopiero naklejam bieżnik(prosty lub jodełkowy w zależności od typu ogumienia) i końcówki bieżnika schodzące na powierzchnie boczne opony po nasączeniu lakierem nitro szlifuję aby powierzchnia boczna opony łagodnie i bez uskoku przechodziła w profil bieżnika. Mam nadzieję, że nie wytłumaczyłem Ci tego zbyt zawile.
Ja formuję w palcach i nie wygląda to źle a na pewno lepiej niż opona w aucie mojej żony na której przejechała po złapaniu gumy kilka kilometrów (coś jej tam szumiało, jacyś ludzie machali rencami ale nie załapała o co chodzi). Wszystko sklejam na styk, jak krawędzie wyjdą nie najlepiej to szlifuję drobnym papierem ściernym i retuszuję kredką akwarelową nakładaną przy pomocy patyczka do retuszowania powiek używanego przez tzw płeć piękną. Mój dorobek w tym temacie to dopiero 3 kółka do ZISa. Pozostałe 3 czekają nie wspominając o tych z Ba-64. Następny pojazd będzie chyba plastikowy.
Ostatnio zmieniony wt paź 12 2004, 20:30 przez Tempest, łącznie zmieniany 2 razy.
Panowie, dziękuję za podpowiedzi. Rozcinanie - metoda warta próby. Paperman - to też ciekawe podejście, jednak zakłada, że koło będzie malowane. Co jednak, jeśli zależy nam na wykonaniu kólka w standardzie?
Generalnie jednak wygląda na to, że można to zrobić ładnie i bez specjalnych technik, tylko się trzeba trochę przyłożyć Cóż, to też jest cenny wniosek.
Wokram, a Ty to mnie chyba chcesz już całkiem zdołować...
Pozdrawiam,
ZbyszekS
Generalnie jednak wygląda na to, że można to zrobić ładnie i bez specjalnych technik, tylko się trzeba trochę przyłożyć Cóż, to też jest cenny wniosek.
Wokram, a Ty to mnie chyba chcesz już całkiem zdołować...
Pozdrawiam,
ZbyszekS
eee, tam, dlaczego zdołować, na zdjęciu wyglądają lepiej niż w rzeczywistości, pozatym jak na razie nie udało mi się wykombinować jak zrobić bieżnik, żeby uzyskać w miarę rzeczywisty wygląd,
oponki były robione od postaw w 90% jest to papier, z wierzchu to rodzaj laminatu - 6 naprzemiennych warst czarnej Paktry i superglue przy czym pierwsza jest warstwa farby, po wyschnięciu szlifowane papierem od 600 do 1200, na koniec przeczyszczone pastą do zębów
na obrazku poniżej, króciutkie how-to
oponki były robione od postaw w 90% jest to papier, z wierzchu to rodzaj laminatu - 6 naprzemiennych warst czarnej Paktry i superglue przy czym pierwsza jest warstwa farby, po wyschnięciu szlifowane papierem od 600 do 1200, na koniec przeczyszczone pastą do zębów
na obrazku poniżej, króciutkie how-to