Kolej - co i jak?

technika, historia, dokumentacja, linki itp

Moderatorzy: kartonwork, kierownik

Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Pewne wyjaśnienia znajdziesz u dołu tej strony:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Semafor_%28kolejnictwo%29

dokładniej sprawdzę po urlopie ;-)
szelmek
Posty: 267
Rejestracja: czw sie 14 2003, 22:31
Lokalizacja: Pruszków
x 1

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: szelmek »

Ale sądząc po maszcie ten na zdjęciu jest zwykły a nie SBL, więc S1a chyba nie jest potrzedny
Wszyscy chcą Twego dobra, nie daj go sobie odebrać,
Awatar użytkownika
Adamowicz
Posty: 153
Rejestracja: pt lut 18 2005, 8:28
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki
x 13

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Adamowicz »

Szelmek, to nie może być S1a, bo w E1 wyraźnie stoi, że:
Sygnał S1a jest stosowany na szlakach Warszawa Wschodnia - Warszawa Centralna i Warszawa Centralna - Warszawa Zachodnia.
E1, zał.1, pkt.2.2
a pokazany semafor stoi na Widzewie, Łódź, centralna Polska.

Zresztą Kierownikowi chodziło o ten fragment z Wikipedii:
Na niektórych stacjach używa się wciąż semaforów sześciokomorowych (o układzie lamp: pomarańczowa, czerwona, pomarańczowa, zielona, biała, zielona), które pozwalają wyświetlić tylko niektóre z podanych sygnałów. (...)
Niestety, to dalej nie rozwiązuje problemu, gdyż semafor ze zdjęcia ma trzecią komorę od dołu czerwoną.
uboottd
Posty: 267
Rejestracja: pn lut 16 2004, 0:57
x 3

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: uboottd »

to moze byc zaszlosc. Za E1 wyd. 1958: semafor 6 komorowy, swiatla od gory : pomaranczowe-czerwone-pomaranczowe-zielone-biale-zielone
To ze na zdjeciu czerwone jest trzecie z dolu moze wynikac albo z innej kolejnosci (pomaranczowe-zielone-pomaranczowe-czerwone-zielone-biale - wyswietlane sygnaly sa takie same), albo przy jakiej modernizacji ulozyli lampy wedlug 5 komorowego, zostawiajac szosta wolna bo im sie nie chcialo zdejmowac.
Camel

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: Camel »

A tak jeszcze apropos kombinacji kolei i silników odrzutowych:

Obrazek

i cała stronka warta obejrzenia, choć może bardziej pasuje do wątku o pociągach pancernych:

http://www.aeroimage.com/Railroad.htm
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

Dwa pytanka kolejowe:

- na semaforach powtarzających wiszą tabliczki określające za pomocą kresek ich numer, tzn. odległość od semafora "właściwego"; ilość tych kresek rośnie czy maleje jadąc w kierunku tego semafora? i ile może być max. tych semaforów powtarzających, tylko trzy, oznaczone: I, II, III czy więcej?

- czasami na torze widzi się takie pomalowane na czerwono ustrojstwo. to jest jakiś hamulec, blokada? i czy to jest rzecz montowana na stałe w danym miejscu?
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

1. Semafory powtarzające:

http://www.pod-semaforkiem.aplus.pl/sign_info.php#asp

Semafory powtarzające ustawia się pomiędzy semaforem a odnoszącą się do niego TO lub przed semaforem wyjazdowym. Zadaniem SP jest poinformowanie o sygnale na semaforze świetlnym lub kształtowym, który z wymaganej odległości (zabudowania stacyjne, ukształtowanie terenu, ciasne łuki, wykopy) może być niewidoczny dla maszynisty. SP podają takie same sygnały jak TO świetlne, uzupełnione światłem białym. W razie potrzeby można zastosować ich więcej niż 1, ale nie więcej niż 3. W takich przypadkach powinny być one zaopatrzone we wskaźniki umieszczone na masztach pod sygnalizatorem z naniesionymi cyframi rzymskimi I, II lub III, wskazujące kolejność tych sygnałów od semafora, do którego się odnoszą.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Sygna%C5%8 ... aj%C4%85cy



2. Wykolejnica

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wykolejnica


Obrazek
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

Dzięki, kierowniku. Nie wpadłbym na to, że tak dokładne opisy SRK są w Wikipedii. Choć wykolejnicy bym i tak nie znalazł bo nie wiedziałem, jak się to urządzenie nazywa.

Jeszcze jedna kolejowa sprawa mnie nurtuje, a mianowicie malowanie na obrzeżach kół wagonów i lokomotyw (czterech?) białych pasków. Jak się domyślam służy to możliwości oceny wizualnej, czy koła się nie zablokowały, tak? Ale te paski występują chyba w niewielkiej ilości wagonów? Od czego zależy, że jedne wagony je mają, a inne nie, to tylko dobra wola i chęci personelu remontowego?
Awatar użytkownika
kierownik
Posty: 2025
Rejestracja: pn kwie 07 2003, 10:33
Lokalizacja: Ruda Śląska
x 11

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: kierownik »

Dobrze kombinujesz. Cztery białe paski na kole pozwalają oceniać wizualnie, czy obręcz się nie kręci po kole bosym. Malowanie następuje w trakcie naprawy wagonu, po zaobręczowaniu kół i pomalowaniu tarcz.
paski nie występują na zestawach monoblokowych - tam nie ma obręczy i nie ma się co przesuwać.
rado
Posty: 149
Rejestracja: czw lip 15 2004, 11:55
Lokalizacja: Wrocław

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: rado »

kierownik pisze:Cztery białe paski na kole pozwalają oceniać wizualnie, czy obręcz się nie kręci po kole bosym.
To znaczy one są malowane na obręczy czy na kole bosym?
ODPOWIEDZ