[IN-BOX] Zündapp KS 750 - Revell 1/9

"In-Box" oraz nowości i zapowiedzi modeli plastikowych.

Moderatorzy: kartonwork, Edmund_Nita, Tempest

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
OldMan
Posty: 573
Rejestracja: wt lip 06 2004, 16:27
Lokalizacja: Zadupie PRL-u

[IN-BOX] Zündapp KS 750 - Revell 1/9

  • Cytuj
  • zaloguj się, by polubić ten post

Post autor: OldMan »

Zündapp KS 750 mit Beiwagen

Rys historyczny:
Zündapp był tradycyjnym producentem motocykli dla armii (modele K500, KS 600 i K 800) jednak okazało się, że nie da się ich zmodyfikować do aktualnych potrzeb. Opracowano całkiem nową konstrukcję i w 1939 roku przedstawiono OKH (Oberkommando des Heeres) dwa egzemplarze prototypu, celem przeprowadzenia jazd testujących. Wiosną 1941 roku rozpoczęto seryjną produkcję motocykla. W ciągu ośmiu lat wyprodukowano w Norymberdze 18 695 sztuk.


Skonstruowany z myślą o militarnym przeznaczeniu, odpowiadający kryteriom przedstawionym w 1937r. przez dowództwo armii:
-motocykl z wózkiem bocznym powinien przewozić trzech żołnierzy z bronią, amunicją i pełnym rynsztunkiem polowym, co łącznie dawało 500 kg ładowności użytecznej,
-trójkołowiec powinien móc utrzymywać na autostradzie szybkość 80 km/h, osiągać maksymalną szybkość 95 km/h, a w kolumnie marszowej poruszać się w tempie 4 km/h,
-koła miały być przystosowane do założenia ogumienia terenowego o wymiarach 4,5x16,
-wolny prześwit podwozia nie mógł być mniejszy niż 150 mm, a umieszczenie błotników powinno gwarantować bezproblemowy montaż łańcuchów przeciwśnieżnych.

Skonstruowanie takiego pojazdu i wdrożenie go do produkcji możliwe było tylko przy założeniu, że koszty grają drugorzędną rolę. W późniejszym czasie, przy zużyciu podobnej ilości surowców i podobnego nakładu pracy, wytwarzano dwa samochody VW Kübelwagen.

W przeciwieństwie do BMW, Zündapp spełniał kryteria jakie postawiła armia. Złożono firmie BMW propozycję, aby rozpoczęła produkcję Zündappa KS 750 na podstawie licencji. Oferta ta została przez BMW odrzucona. Postępując tak, BMW potwierdziłoby, że nie jest w stanie dorównać konkurentowi. Dowództwo niemieckie podtrzymało jednak zamówienie i zaleciło firmie z Monachium użycie w produkcji tak charakterystycznych dla Zündappa KS 750 elementów jak napęd tylnego koła z mechanizmem różnicowym, hydrauliczne hamulce i obręcze kół. Obie firmy doszły do porozumienia (zgodnie z zaleceniami dowództwa armii) i w procesie produkcji używały identycznych części, co znakomicie racjonalizowało gospodarkę częściami zamiennymi.

Dane techniczne:
Rok produkcji: 1941
Producent: Niemcy
Moc: 26KM przy 4 400 obr/min.
Pojemność: 751cm3
Szybkość max.: 95km/h
Masa netto: 400kg

Kolory fabryczne
do końca 1942 roku ciemnoszary wojska lądowe RAL 7021
1941-1942 żółtobrązowy tylko Afrikakorps RAL 8000
od końca 1942 roku ciemnożółty wojska lądowe bez numeru RAL
1941-1945 szary lotnictwo (Luftwaffe) RAL 7019

W wersji ostatecznej Zündapp KS 750 otrzymał zamkniętą, zbudowaną z owalnych rur ramę. Przełożenie napędu zostało tak dobrane, aby zapewnić przeniesienie 70% mocy na tylne koło motocykla, a pozostałe 30% na koło wózka bocznego. Po raz pierwszy w motocyklu montowano seryjnie hydrauliczny układ hamulcowy. Także i tutaj oba koła otrzymały różną siłę hamowania. Koło tylne motocykla obsługiwane jest cylinderkiem hamulcowym o średnicy 22 mm, a koło wózka cylinderkiem o przekroju 19 mm. Zapewniło to równomierny rozkład sił hamowania. Skrzynia biegów wyposażona jest w cztery biegi szosowe, cztery terenowe, a także cztery biegi wsteczne.
Motocykl był wyposażany w dwa rodzaje wózków.
Wózek BW 40. Konstrukcja firmy Zündapp. Koło resorowane było poprzez posiadający możliwość regulacji system wałków skrętnych. Uzyskano w ten sposób zmniejszenie szerokości wózka, co zapewniło lepszą manewrowość w stosunku do wózka BW 43. Kosz uzyskał także amortyzowanie na drążku skrętnym.
Wózek BW 43. Dostarczała go firma Steib, gdyż produkcja wózków BW 40 była niewystarczająca.
Rama BW 43 była bardziej prymitywną konstrukcją. Koło boczne resorowane jest poprzez rurę skrętną i wahaczowo pracującą obudowę mechanizmu napędzającego. Kosz zawieszony jest na dwóch leżących półresorach.
Kosz dostarczała firma Steib (typ "W Krad B 2"). Siedzenia kosza pokryte było czarną dermą, przy czym oparcie posiada podcięcie zapewniające podczas siedzenia wystarczającą ilość miejsca na kaburę pistoletu. Plandeka wykonana była z płótna żaglowego w naturalnym kolorze (beż) lub w kolorze niebieskoszarym, w zależności od tego, na jaki kolor polakierowany był pojazd.
____________________________


Parametry modelu:
Zestaw: Revell - nr kat. 03071
Skala: 1/9
Długość modelu: 255 mm
Stopień trudności: 5
Cena: na Allegro ok. 200 zł

Obrazek

Elementy zestawu: 6 ramek z jasnoszarego plastiku, jedna przezroczysta, siedzenia i elementy z czarnego, miękkiego tworzywa, gumowe opony, sprężynki i cienki przewód. Łącznie 317 części.

Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Kalkomanie i malowanie: Rosja x 3, Afryka Północna
Kolory podane wg katalogu Revella: 9, 17, 31, 75, 78, 83, 85, 90, 91, 92

Obrazek Obrazek

Instrukcja: czytelna, zawiera schematy malowań oraz kolorystykę poszczególnych detali.

Wyposażenie modelu:
- Siedzenia, uchwyty i węże wykonane z miękkiego plastiku
- Metalowe sprężyny przy przednim kole i siedzeniu kierowcy
- Cztery gumowe opony
- Skrzynka narzędziowa z narzędziami
- Wbudowany karabin maszynowy
- Opcjonalnie wersja z ogrzewaną zabudową zimową

Podsumowanie: model ten to dawna produkcja Esci, ex –Dragon. Formy trochę poprawione, ale zdarzają się jamy skurczowe w niektórych elementach. Część detali uproszczona. Generalnie model stanowi niezłą bazę do wykonania wiernej repliki motocykla a jako jedyny w tej skali nie zostawia nam wyboru.
Pozdrawiam, Krzysztof "OldMan" Motyczyński
ODPOWIEDZ